" Aqueste libre es un present d’adieu en papier glaçat..." Enric Dauchan, realizator. |
Episòdi 3: lo rdv - lo burèu - lo viatge a Mar-e-Mont- Un festenau de cinèma.
Dimarç de matin. Me desrevelhe ambé lo casco. Tòrne de mon viatge a Mar-e-Mont. Un festenau de cinèma pròche de la Miegterrana. Es aicí que se virèron lei promiers films mariniers occitans dins leis annadas 1880. Per l’escansença l’arquitectura modèrna d’aqueste país fa pròva d’una imaginacion granda : una sala de projeccion en forma de batèu que cabussa.
Dimarç de matin. Me desrevelhe ambé lo casco. Tòrne de mon viatge a Mar-e-Mont. Un festenau de cinèma pròche de la Miegterrana. Es aicí que se virèron lei promiers films mariniers occitans dins leis annadas 1880. Per l’escansença l’arquitectura modèrna d’aqueste país fa pròva d’una imaginacion granda : una sala de projeccion en forma de batèu que cabussa.
Bru me fa esperar 20 minutas
dins son burèu. Ausisse de bruchs d’escòtchs qu’environan lo libre de Joseta
Kroner. Respond au telefon. Ai temps. Ai
mei RTT. Mai ai pas temps. E Bru se mòstra de lònga tardier. Legisse l’Agradà Regionau que demanda a sei lectors se fau fotre leis
estangiers defòra. Lo pòple (soventei fes d’origina castilhana ò catalana dins
aqueste país) respond a 80 de cent : òc. Escampe lo jornau per facebookar…
Sus l’autorota que quita Agradà montam dins ma veitura
blanca nòva (pagada ambé l’assegurança vida ma ma mameta defuntada a la prima). Bru susa dau clòsc,
bufa. A la plaça dau mòrt :
-T’estones pas, Tam, se desaparèisse…
La veitura m’agrada pas. Nimai menar. Mai per sauvar mon
amic e l’ajudar a la venda me sacrifique. Coma patissèm totei dos de l’esciatica,
es plegats que cargam lei cartonàs de libres dins la mala. La rota es polida mai rene au dedins que pòde
pas escotar la programacion musicala de mon I-Fòne ! Grop Hum, Liza,
Monsur T, Massilia… Lo Bru s’arrèsta pas de parlar. De sei relacions ambé la
cinematèca de Mar-e-Mont, dei promiers oèsterns virats per Baroncelli, non pas
per Folco, mai per son fraire, de Flechet e de son diccionari dau cinèma dins
la Vau-Clusa, de l’Orsalher, d’un promier cort-metratge de Truffaut desaparegut
qu’a de chança d’escondre dins sa bibliotèca, que li agradariá de vendre Joseta, una vida d’estela au Grand
Jornau de Canau Plus… Ieu, m’agradariá que me parlèsse pas. Vòle jogar lo
menaire de Miss Daisy.
Lo mete en off. Tòrne escotar lo motor de ma pòlo. Una belòia. La conducha
resta talament sopla que sembla que menas un liech. La seguritat Volkswagen. Doas
oras sensa lassitge. Lei pins gigants, lei pibolas, lei colors caudas de l’auton
banhan l’autorota. Un patchwork provençau ai 1000 colors.
-Lo sentisse mau, afortís lo Bru a l’intrada de la vila onte
lei vira-vira possan coma de campanhòus.
D’efiech a 6 oras de la tantossada, lo pòrt, freg, gastat
per una architectura modèrna de gip e de quitram es desertic. Au luenh de gruas
gigantassas, coma de dinosaurs de Spielberg, se perfilan en ombras chinesas sus
de rocàs sensa mesura. Siam gaire esperats a la « sala batèu » (an
aquel estadi de l’istòria, vos anoncie Titanic…) onte lei vielhas benevolentas
bastejan au concors dau melhor brushing. Lei faussei blondas banhadas de Chanèu
n°5 rivalizan de conariá. La serada en omenatge a Joseta Kroner promet. Lei
paurei vièlhas peguèron una bandiera sus la radiera comedia de Joseta :
L'as pagat lo capèu! (es lo titre): escepeciau Joseta Cronera. En esquintant son nom. Cagòlas ! Nos fan
rintrar. L’acuèlh es amador. Siam esperats ? Ieu, lei mondanitats
cinematograficas me tiban. Siáu aquí per lei libres e… basta ! Barre, embarrassat per mei cartons, sensa la veire, la pòrta au nas la presidènta dau festenau...
Mardi matin.
Je me réveille avec la gueule de bois. Je reviens de mon voyage à Mar-e-Mont.
Un festival de cinéma proche de la Méditerranée. C’est ici que se tournèrent
les premiers films occitans dans les années mille huit cent quatre-vingt. Pour
l’occasion l’architecture moderne de ce pays fait preuve d’une grande
imagination : une salle de projection en forme de bateau qui se noie.
Bru me fait
attendre vingt minutes dans son bureau. J’entends des bruits de scotchs qui
enrubannent le livre de Josette Kroner. Il répond au téléphone. J’ai le
temps. J’ai mes RTT. Je lis l’Agrada
Régional qui demande à ses lecteurs s’il faut foutre les étrangers dehors.
Le peuple (souvent d’origine castillane ou catalane dans cette région,) répond
à quatre-vingt pour cent : oui. Je jette le journal pour facebooker…
Sur
l’autoroute qui quitte Agrada nous montons dans ma voiture blanche neuve (payée
avec l’assurance vie de ma grand-mère
défunte au printemps). Bru transpire de la tête, souffle. A la place du
mort :
-Ne t’étonne pas, Tam, si je disparais…
Je n’aime ni
les voyages en voiture, ni conduire. Mais pour sauver mon ami et l’aider à la
vente je me sacrifie. Comme nous souffrons tous les deux de la sciatique, c’est
pliés que nous chargeons les gros cartons de livres dans la male. La route est
jolie, mais je râle intérieurement car je ne peux pas écouter la programmation
musicale de mon IPhone. Groupe Hum, Liza,
Moussu T, Massilia… Bru n’arrête pas de parler. De ses relations avec la
cinémathèque, de Mar-e-Mont, des
premiers westerns tournés par Baroncelli, pas de Folco, mais par son frère, de
Flechet et de son Dictionnaire du Cinéma dans
le Vaucluse, du Dresseur d’Ours, d’un
premier court métrage de Truffaut disparu qu’il a de la chance de cacher dans
sa bibliothèque, que ça lui plairait de vendre Josette Kroner une vie d’étoile, au Grand Journal de Canal Plus… Moi, ça me plairait qu’il ne me parle
plus. Je veux jouer le chauffeur de Miss Daisy.
Je le mets
en off. J’écoute le moteur de ma Polo. Un bijou. La conduite souple, j’ai
l’impression de diriger un lit. La sécurité Volkswagen. Deux heures sans
fatigue. Les pins géants, les peupliers, les couleurs chaudes de l’automne
baignent l’autoroute. Un boutis provençal.
- Je le sens
mal, ajoute Bru à l’entrée de la ville où les ronds-points poussent comme des
champignons.
En effet à
dix-huit heures, le port, froid, gâché par une architecture moderne de béton et
de goudron est désertique. Au loin des rues géantes, comme les dinosaures de
Spielberg, se profilent en ombre chinoise sur des rochers incommensurables.
Nous ne sommes guère attendus à la « salle bateau » (à ce stade-là du
récit, je vous annonce Titanic…) où les vieilles bénévoles se battent au
concours du meilleur brushing. Les fausses blondes baignées de Channel Numéro
Cinq rivalisent de connerie. La soirée en hommage à Josette Kroner promet. Les
pauvres vieilles ont collé une banderole sur la nouvelle affiche : Turtultutu, Chapeau Pointu (c’est le
titre). « Spéciale Josette Crounère ». Elles déforment le nom.
Pétasses ! Elles nous font entrer. L’accueil est amateur. Sommes-nous
attendus ? Moi, ça me crève les mondanités cinématographiques. Je suis ici
pour les livres et… basta ! Je referme, embarrassé par mes cartons, sans
m’en apercevoir, la porte au nez de la présidente du festival…
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