16. La marcha dins una vila en crisi: la botiga dau Ribeiro – La solesa
dau Douro - Nostalgia deis ersas de l'ocean (liric).
Joseta retbala sei blue jean’s dins una vila en crisi. Passeja
davant lei botigas istoricas ai davanturas sortidas drech d’un Franquin deis
annadas 50. Lo café Ribeiro pinturla sei veirinas d’un blanc
triste. Lo temps s’arrèsta.
Quau viu sempre aquí ? Joseta se sarra dau café tampat. Dins
un trauc vueje de pintura remarca lo plafond que tomba, lei tassas a mitat
plenas, lei napas dreissadas, lei taulas a l’espèra. Lo bar polit ambé sei
pòrtas-mantèus fixats sota lo zinc. La pòrta ai dos batents, balin-balan, coma
dins lei oèsterns. Lo café es lèst de reçaupre. Mai non. Degun, degun vendrà pas. Lei garçons dau gilet blanc e dau nos parpalhon, partits. La vièlha mameta jogaira, envolada. Lo pebron vengut se congostar de sa franceshina per oblidar leis efiechs dau Porto, desaparegut. Nani. Degun vendrà pas. Pasmens sentissèm cadun dins cada objècte vueje e lo passatge de cadun sus lo tapis roge de poussa que marca l'intrada. Lei traças encara caudas. Mai lo temps s’arrèsta.
Infiniment. Arrèst sus imatge subte e infinit sus lo café desertat.
Lo corrier, pas
dubèrt, sota la pòrta de l’intrada s’amassa coma de fuèlhas mòrtas dins lo
blanc dau gip en nèu.
"Aviso"! Avisa! Un avís de tampadura pegat sus una pòrta data de mai de 2013. E siam en decembre. Qué s'es passat? Coma
se lei practicas e lei patrons avián fugit un ataca, una chavana, un accident
subran. Se son sauvats. Tot en plaça mai sensa degun.
Aviá ja agut aquela
vision apocaliptica a Atènas, Joseta. Cada an, avans de tornar dins son illa gregala de Lesbos onte escondié sa vida d'artista ambé Bru. Avans que d'èstre retrobada per Paris Flash. Lo paradis èra vengut un infèrn puei. Rai. Pendent seis escalas a Atenas, se rementa dau bar brancat ont anava
manjar ambé lei joves de la ciutat. La cogar èra amiga ambé leis arcs-de-seda de la ciutat de Zeus. Era amiga ambé totei leis arcs-de-seda de totei lei ciutats que traversava, pasmens. En 2006 puei 2007 aquel endrech èra clafit. Musica lounge, cosina ostau. En 2008 :
desèrt. E parier : lo meme imatge. Lei dorgas a l’arrèst, lo gip que tomba
en nèu, lei tassas plenas, lei sietas qu’esperan lo repais, lei napas ambé lei
bonhetas (signe d'une vida videnta), tot a l’espèra. Mai sensa degun. Lo temps s’arrèsta lo jorn que pòs plus
continuar coma a passa-temps. Valent-a-dire : subran. Coma un arrèst dau cor. Arquitectura d’una
vila en crisi. Quora la vida èra la vida.
Kroner marcha dau lòng dau Rio Douro. Riu negre. Ambé sei grands pònts. Lo pònt d’Eiffel.
En fàcia lei cròtas de Porto. E la capa negra de Sandeman.
Agacha lo tramway vièlh. Coma dins un episòdi de Quick e Flupke. Aprofiecharà dau
soleu per anar veire la mar. L’ocean. Sentir dins l'odor de la sau que son imatge part, s’envòla. Sau garrissaira. Tornar prene son buf. E, perdre lo tot entier de son identitat dins lo large de l'ocean. Ocean mar violènta, mar giganta en causa de seis ersas. Mar poderosa, finala, non pas coma la Miegterrana sus lei sablas dau Grau-dau-Rei.
Oc, fau anar a l'ocean, que leis ersas saràn pron fòrtas... Fau retrobar l'ocean per començar sa retirada urosa... Fau anar a l'ocean per lo crit exotic dei gabians... Fau anar a l'ocean... Oblidarà ansin lo cracinament dei flashs dei jornalistas... Fau anar a la mar per... per... per lo sentit, la descubèrta, se dubrir enfin, èstre liure e... e... heu... e... relucar lei joves surfers portugés que sortiràn sei plancas per afrontar leis ersas ambé sei plaquetas de chocolat pegadas au ventre! Lei braç confles de muscles. Rhhaa! Lovely!
A! Joseta Kroner tugarà jamai son costat cogar! La jova carn demorarà son pecat polit.
A! Joseta Kroner tugarà jamai son costat cogar! La jova carn demorarà son pecat polit.
Fin finala es coma Porto, Joseta Kroner. Es una "cidade invicta".
16. Marche
dans une ville en crise : boutique du Ribeiro – Solitude du Douro –
Nostalgie lyrique des vagues dans l’océan.
Trainer
son vieux blue jean dans une ville en crise. Elle se promène dans les boutiques
historiques aux devantures sorties droit
d’un Franquin des années cinquante. Le café Ribeiro peint ses vitrines d’un
blanc triste. Le temps s’arrête.
Qui
vit encore ici ? Elle s’approche du café fermé. Dans un trou vide de
peinture elle remarque le plafond qui tombe, les tasses à moitié pleines, les nappes
dressées, les tables à l’afût. Le bar splendide avec ses porte-manteaux fixés
sous le zinc. La porte aux deux battants qui se balancent comme dans les
westerns. Le café s’apprête à recevoir. Mais non. Personne, personne ne viendra.
Partis, les garçons aux gilets blancs et aux nœuds papillons. Envolée, la
grand-mère joueuse. Disparu, l’ivrogne venu se délecter de sa franceshina pour
éponger les effets du Porto. Non. Personne ne viendra. Cependant on sent chacun
dans chaque objet vide et le passage de fantômes sur le tapis rouge empoussiéré
qui indique l’entrée. Les traces encore chaudes. Arrêt sur image soudain, infini,
nostalgique.
Le
courrier, encore fermé, sous la forme d’entrée se ramasse comme des feuilles
mortes dans le blanc de la neige plâtreuse.
« Aviso !
Attention ! » Un avis de fermeture sur une porte date de
deux-mille-treize. Et nous voilà en décembre. Que s’est-il passé ? Comme
si la clientèle et les patrons avaient subi une attaque, une tempête, un
accident soudain. Ils se sont sauvés. Tout en place mais sans personne.
Josette
avait eu déjà cette vision apocalyptique à Athènes. Chaque an, avant de rentrer
dans son île grecque de Lesbos où elle cachait sa vie d’artiste avec Bru. Pendant
ses escales à Athènes, elle se rappelle du bar branché où elle allait manger avec
les jeunes. La couguar était amie avec tous les arc-en-ciels de la cité de
Zeus. En deux-mille-six puis en deux-mille-sept cet endroit grouillait. Musique
lounge, cuisine maison. En deux-mille-huit : désert. Identique : la même
image. Les braux à l’arrêt, le plâtre qui tombe comme de la neige, les tasses
pleines, les assiettes qui attendent le repas, les nappes avec les tâches, tout
en attente. Mais sans personne. Le temps s’arrête le jour où tu ne peux plus
continuer comme dans le passé. Soudain, sans vieillesse. Comme un arrêt du cœur.
Architecture d’une ville en crise. Quand la vie était la vie.
Rêvasser le long du Rio Douro. Fleuve noir. Avec grands ponts. Le pont d’Eiffel. En
face, les grottes. Et la cape noire de Sandeman.
Elle
regarde le vieux tranway. Comme dans un
épisode de Quick et Flupke. Elle profitera du soleil pour aller voir la mer. L’Océan.
Sentir que son image part dans l’odeur du sel, s’envole. Sel guérisseur.
Reprendre son souffle. Et perdre la tolalité de son identité au large. Océan,
mer violente, mer gigantesque à cause des vagues. Mer puissante, finalement,
pas comme la Méditerranée sur les sables du Grau-du-Roi.
Oui,
il faut aller à l’océan, dont les vagues seront fortes… Il faut retrouver l’océan
pour commencer sa retraite heureuse… Il faut aller à l’océan pour le cri
exotique des goélands… Il faut aller à l’océan… Elle oubliera ainsi la
turbulence des flashs journalistiques… Il faut aller à la mer pour… pour… pour
le sentiment, la découverte, s’ouvrir enfin, être libre et… et… reluquer les
jeunes surfers portugais qui sortiront leurs planches pour affronter les vagues
aves leurs plaquettes de chocolat collées au ventre. Les bras gonflés de
muscles.
La
jeune chair restera à jamais son péché joli.
Finalement
elle est comme Porto. Une «cidade invicta ».
(c)Fotografia originala dau Tam. Porto. 2013. Drechs reservats. |
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